Domain Authority چیست و راه های ارتقای آن
اعتبار دامنه یا Domain Authority یک متریک وب سایت است که توسط وب سایت Moz یکی از معروف ترین وب سایت های در زمینه سئو توسعه داده شده است. هر چه امتیاز DA سایت شما بالا تر باشد، پیشبینی می شود که وب سایت شما ترافیک و رتبه بالاتری را دریافت خواهد کرد. امتیاز DA عددی از بین 1 تا 100 در مقیاس لگاریتمی است که کیفیت و موفقیت یک وب سایت را در به دست آوردن رتبه و ترافیک را نشان می دهد. برای مثال یک وبلاگ خوب امتیاز DA، 20 یا بیشتر را دارد در حالی یک وب سایت خبری معمولا امتیازی بالای 60 را دارد.
آیا DA یک وب سایت قابل بهبود و تغییر است؟ البته. شما می توانید با یک سری کارهای عملی به بهبود اعتبار دامنه سایت خود کمک کنید. قبل از اینکه وارد این بحث بشوم لازم است که چند نکته را با هم در میان بگذاریم.
Domain Authority
اجازه دهید در همین ابتدا چند واقعیت کلیدی را با هم مرور کنیم. این اطلاعات به شما در فهم چگونگی بهبود رتبه وب سایت کمک می کند.
اعتبار دامنه بر اساس تعداد زیادی فاکتورهای مختلف اندازه گیری می شود. هر چند به طور کلی پروفایل بک لینک های وب سایت و کیفیت این لینک ها بسیار با اهمیت است. هر چه سایتی که به دامنه شما لینک داده باشد معتبر تر باشد در مقابل وب سایت شما نیز معتبر تر خواهد بود یا DA بالاتری دارد.
دستیابی به امتیاز کامل 100 در DA بسیار دشوار است. هر چند برخی وب سایت ها مانند گوگل و فیسبوک دارای این جایگاه هستند، اما جایی برای نا امیدی نیز وجود ندارد.
DA به طور مستقیم قابل تغییر و تاثیر پذیری نیست. یعنی شما نمی توانید تنها با تغییر متا دیتای داخل وب سایت به چنین چیزی دست یابید.
چرا Domain Authority اهمیت دارد؟
در حالی که متریک DA به صورت رسمی نشان دهنده نظر گوگل نیست با این حال اطلاعات خوبی درباره وضعیت کلی یک وب سایت به ما می دهد. تاثیر گذاشتن بر روی DA می تواند بسیار دشوار باشد اما با این حال فواید زیادی در پی دارد.
وبلاگ ها می توانند توجه عمومی و برند ها را برای تبلیغات در سایت های معتبر را جلب کنند.
وب سایت ها با DA بالا معمولا ترافیک بیشتری را سوی خود جذب می کنند.
چطور DA وب سایت را بهبود بدهیم؟
DA برای سئو وب سایت شما بسیار مهم است. اصلا شاید بتوان گفت که سئو یعنی به دست آوردن DA. بالا بردن اعتبار دامنه می تواند کار بسیار دشواری باشد. چون این امتیاز از فاکتورهای زیادی تشکیل شده است. و از طرف دیگر بالا بردن DA به طور مستقیم بر کسب و کار تاثیر نمی گذارد بلکه تنها می توان از آن به عنوان یک معیار بهبود استفاده کرد. در ادامه درباره کارهایی که می توانید در این زمینه انجام دهید می پردازیم.
به عنوان پیش نیاز تمام فعالیت ها برای DA شما باید اطمینان حاصل کنید که آیا اساس سئوی وب سایت شما درست است یا خیر. آیا دستورالعمل های شناخته شده سئو و گوگل در وب سایت شما رعایت و پیاده سازی شده است؟
خوب برای بهبود DA چه کار هایی باید انجام داد؟ در قدم اول برای داشتن یک پروفایل بک لینک خوب داشته باشید. پس باید دو کار انجام دهید:
از دست بک لینک ها بی کیفیت رها شوید
لینک های با کیفیت بدست آورید
اولین مورد ساده است. شما لینک های بی کیفیت را شناسایی می کنید و از صاحب آن وب سایت ها می خواهید که لینک سایت شما را حذف کنند. اگر موفق به این کار نشدید باید به سراغ ابزار Disavow بروید. حذف لینک های مخرب یا بی کیفیت کاری نیست که یک بار برای همیشه انجام شود. شما باید در نگهداری سئوی وب سایت خود آنالیز و مانیتورینگ داشته باشید و هر چند وقت یکبار بک لینک های وب سایت خود را از وجود لینک های بد پاک سازی نمایید.
خوب برای بدست آوردن لینک های با کیفیت چکاری باید انجام دهیم؟ دو راه در این زمینه دارید. اول اینکه کار را به یک شرکت معتبر در زمینه سئو بسپارید که با استفاده از روابط اش بتواند از وب سایت هایی با DA خوب برای وب سایت شما بک لینک بگیرد. راه دوم این است که به بازاریابی محتوا روی آورید. یعنی تولید محتوای با کیفیت و منحصر به فرد. در این روش به طور طبیعی وب سایت های معتبر دیگر علاقه دارند که به سایت و مطالب شما لینک بدهند.
به دست آوردن لینک از سایت های معتبر و مرتبط به موضوع وب سایت شما از نظر گوگل بسیار مطلوب است. بهتر است که شما بر روی به دست آوردن یک لینک از سایت های مرتبط کار کنید تا چندین لینک از سایت های غیر مرتبط داشته باشید.
تولید محتوای با کیفیت و منحصر به فرد یکی از موثرترین راه هایی است که با آن می توانید برای وب سایت خود علاوه بر لینک، بازدید کننده، شهرت و اعتبار بدست آورید. اما برای اینکار شما به نکات مختلفی باید توجه داشته باشید. به گفته وب سایت ماز شما برای تاثیر گذاشتن یا همان بهبود DA وب سایت باید بطور کلی به سئوی وب سایت توجه کنید.
شبکه های اجتماعی نیز می توانند به شما در کسب DA کمک کنند. هر چه مطالب شما بیشتر در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شود و مورد بازدید قرار بگیرید می تواند برای وب سایت شما مفید باشد. هر چند این مورد ثابت نشده است اما مشارکت و بازدید کاربران برای هر وب سایتی حیاتی است.
کاربر پسند بودن وب سایت نیز مهم است. سعی کنید که وب سایت شما دارای سرعت بارگذاری بالایی باشد. سرعت نا مناسب باعث افزایش نرخ پرش (ترک وب سایت توسط بازدید کننده) شده و از نظر گوگل نیز مورد پسند نیست. همچنین باید در میزان استفاده از تبلیغات در صفحات وب سایت بهینه عمل کنید که نیز از دید کاربر و گوگل مورد قبول نیست.
ساختار لینک داخلی قوی از چند جهت می تواند به وب سایت شما کمک کند. گوگل می تواند با کمک این ساختار مطالب بیشتری را از وب سایت شما فهرست کند. از سوی دیگر ساختار لینک به کمک بازدید کنندگان می آید و باعث می شود آنان صفحات بیشتری را در وب سایت بازدید کنند در نتیجه زمان صرف شده در وب سایت به خاطر ارجاعات مرتبط داخلی افزایش می یابد.
همانطور که گفتم تولید محتوا می تواند به DA سایت به طور غیر مستقیم کمک کند. لینک گرفتن از وب سایت های دیگر بدون داشتن محتوای با کیفیت تقریبا غیر ممکن است. از سوی دیگر وب سایت با محتوای کم کیفیت به راحتی توسط کاربران شناخته خواهد شد در نتیجه حتی در زمان ظهور لینک وب سایت در صفحه نتایج جستجو، کاربران با تجربه پیشین خود از وب سایت از آن استقبال نکرده و حکم یک شبکه خبری بی اعتبار را برای آنان بازی می کنند. در نتیجه در طول زمان به سئوی وب سایت آسیب جدی وارد خواهد شد. چون یکی از مهم ترین پارامتر های در سئو رتبه بندی همین کلیک کاربران بر روی لینک های سایت در صفحه نتایج جستجو است.
زمان! با تمام تلاش هایی که شما در جهت سئو و DA انجام می دهید این اقدامات یک شبه به نتیجه نمی رسند. لازم است که شما برای سئو تلاشی مداوم و بلند مدت را برنامه ریزی نمایید و برای کسب نتایج صبور باشید.
Page Authority
اصطلاح Page Authority نیز در کنار Domain Authority زیاد شنیده می شوند. این روشی است برای اندازه گیری و یا پیشبینی اینکه یک صفحه خاص چگونه توسط موتورهای جستجو رتبه می گیرد. این مقیاس لگاریتمی عددی بین 1 تا 100 است. یعنی اینکه افزایش امتیاز و رقابت هرچه به حداکثر امتیاز (100 امتیاز) نزدیک می شود سخت تر خواهد شد. در Page Authority نیز مانند Domain Authority لینک ها اهمیت اصلی را دارند. هر چه لینک های دریافتی یک صفحه بیشتر و از همه مهم تر با کیفیت تر باشد، امتیاز PA بالاتر خواهد بود. از طرف دیگر این امتیاز نسبی بوده و در نتیجه امتیاز PA خوب یا بد نداریم.