تاثیر تگ های H بر سئو
سئو در گذشته بسیار ساده بود. امروز با هوشمند تر شدن موتورهای جستجو یک کارشناس سئو می بایست بیش از پیش اطلاعات و تجربه داشته باشد. علاوه بر این سئو و طراحی سایت امروز ارتباط نزدیک تری با هم دارند. یعنی کار سئو از همان مرحله طراحی وب سایت آغاز می شود. بدون طراحی مناسب برای سئو (سئوی داخل وب سایت) تمام فعالیت های بک لینک سازی و هر آنچه در بیرون از وب سایت برای سئو انجام می شود، ممکن است به هیچ نتیجه مطلوبی نرسد.
اگر شما طراح وب سایت یا متخصص سئو هستید، حتما می دانید که تگ های ساختار دهنده وب سایت در سئو موثر هستند. من در این مقاله از وب تو نت می خواهم درباره تگ های header صحبت کنم.
گوگل بات ها یا ربات های موتورهای جستجو وظیفه خواندن صفحات وب سایت و ارسال اطلاعات آن ها را به گوگل برای فهرست شدن و رتبه بندی صفحات را بر عهده دارند. بنابراین وب سایت ها باید علاوه بر اینکه برای کاربران انسانی قابل خواند و فهم هستند برای ربات های موتورهای جستجو نیز قابل درک باشد.
ما برای قابل درک بودن صفحات وب سایت برای موتورهای جستجو از امکانات برنامه نویسی استفاده می کنیم. تگ های HTML نیز مهم ترین نقش را در ساختار دادن به یک صفحه وب قابل درک را دارند. یک ربات چشمانی مانند انسان ندارد اما می تواند کدهای نوشته شده در یک صفحه وب سایت را درک کند. می تواند متا دیتا ها را خوانده، سازگاری صفحه را با انواع دستگاه ها را بفهمد، تگ های ساختار دهنده ی متن را بخواند و از اطلاعات آن ها در صفحه نتایج جستجو و حتی رتبه بندی استفاده کند.
بنابراین استفاده صحیح از تگ ها می تواند به رتبه بندی وب سایت شما کمک کند. و هم کاربران و هم ربات های موتورهای جستجو بتوانند از محتوای صفحه وب به خوبی استفاده نمایند. تاثیر تگ های Heading بر سئو غیر مستقیم است با این حال نمی توان این تاثیر را نادیده گرفت.
تگ عنوان یا Heading چیست؟
قبل از اینکه صفحات وب وجود داشته باشد، اطلاعات چاپی مانند کتابها، روزنامه ها و مجلات، متن هدر را به کار می بردند تا بلوک های طولانی متن را شکسته یا معرفی کنند. این متن عنوان به طور معمول بزرگتر بود، در یک فونت دیگر، و یا به هر حال تاکید می کرد که از بقیه متن جدا است. به عنوان مثال، یک عنوان در یک روزنامه، یک تکه متن هدر خواهد بود.
پس از معرفی صفحات وب در دهه 1990، برچسب های هدر (تگ) یا برچسب های عنوان برای خدمت به یک هدف مشابه به وجود آمدند. این برچسب ها، که با یک H بزرگ و به دنبال آن یک عدد نشان داده می شود، که این عدد می تواند برای اندازه های مختلف تیر اصلی و تیتر های فرعی استفاده شود. با این حال، برچسب های سرصفحه معمولا متن را بزرگتر، جسورانه تر و راحت تر برای خواندن می کنند و در متن ها قبل از بلوک های طولانی دیگر استفاده می شود.
تگ های H مختلفی وجود دارد، در همین صفحه عنوان ” تاثیر تگ های H بر سئو” H1 است و عنوان همین پاراگراف نیز H2 می باشد.
برچسب H1 چیست؟
برچسب H1 معمولا بزرگترین و مهم ترین تگ در هر صفحه وب سایت است. این تگ ممکن است برای معرفی محتوای کل یک صفحه مورد استفاده قرار گیرد. یا به طور ساده نشان دهند نام صفحه باشد.
وب سایت های مختلف از برچسب های H1 خود بطور متفاوت استفاده می کنند. بعضی از آنها ممکن است خیلی طولانی باشند، مانند جملات کامل نوشته شوند. دیگری ممکن است آنها را به یک یا دو کلمه بسیار ساده که با عنوان واقعی صفحه مرتبط هستند محدود کند. با این حال، استفاده از برچسب H1 به عنوان راهی برای شامل کردن کلمات کلیدی مرتبط با محتوای صفحه در عنوان (توصیفی یا غیر توصیفی) برای سئو مفید است.
به عنوان مثال، اگر شما یک صفحه را در مورد قطعات دوچرخه بنویسید، بهتر است که تگ H1 آن صفحه چیزی شبیه به “لوازم دوچرخه”، “دوچرخه لوازم از کجا بخرم”، یا “همه چیز درباره لوازم دوچرخه و کجا آنها را خریداری کنید”. با استفاده از کلمات کلیدی در نقاط خاص، سئوی برچسب های H1 یک روش با ارزش برای هر وب سایت است که با کمک آن رقابت را بالاتر ببرد.
با این حال، شما فقط باید از کلمات کلیدی که در واقع مربوط به آنچه که در صفحه وجود دارد استفاده کنید، زیرا بازدیدکنندگان اگر به این نتیجه برسند که شما به آنها دروغ می گویید، سریع وب سایت را ترک می کنند.
استفاده صحیح از تگ H
صنعت توسعه وب به طور کلی روشی ساده برای برخورد در استفاده از تگ H دارد.
فقط یک تگ H1 برای هر صفحه استفاده کنید
بعضی از مردم دوست دارند درباره این بحث کنند و شرایط خاصی وجود دارد که ممکن است برای استفاده از بیش از یک برچسب سرصفحه در یک صفحه مناسب باشد. اما مسیر آسان این است: یک تگ H1 در هر صفحه. خوشبختانه این موضوع وردپرس، که برای تعداد زیادی از وب سایت استفاده شده است بسیار آسان است. اکثر تم ها به سادگی هر عنوان را برای پست یا صفحه می گیرند و به طور خودکار آن را به عنوان متن H1 تنظیم می کنند.
از H2 خیلی زیاد استفاده نکنید
مطالب خود را با H2 های زیاد خراب نکنید. هر چه H2 صفحه شما بیشتر باشد، کمتر مفید هستند. من سعی می کنم از یک H2 حداقل برای چند صد کلمه استفاده کنم. اگر یک صفحه 800 تا 1000 کلمه طول داشته باشد، چهار Header 2 حداکثر لازم است و من تقریبا قطعا کمتر از این مقدار استفاده می کنم.
اطمینان حاصل کنید که H1 ها و H2 های شما توصیفی هستند
برای اینکه بدانید آیا H1 ها و H2 ها شما مفید هستند یا خیر، سعی کنید آن ها را در یک لیست کوتاه بنویسید. آیا هر صفحه و هر قسمت با کمک این عناوین به طور واضح نشان دهنده محتوای مورد نظر شما هست؟
سعی کنید تمام برچسب های H1 خود را منحصر به فرد کنید
محتوای تکراری، صرف نظر از اینکه به چه مقدار است، هرگز برای یک وب سایت چه از نظر سئو یا کاربر مطلوب نیست.
بطور افراطی از کلمات کلیدی استفاده نکنید
طوری کلمات کلیدی را در عنوان استفاده کنید که طبیعی باشد و معنای خود را حفظ نماید. “قطعات دوچرخه لوازم جانبی قطعات دوچرخه فروشگاه” پر است از عبارات کلیدی، اما بازدید کنندگان احتمالا آن را درک نمی کنند و صفحه را ترک می نمایند. اگر میزان خروج از وب سایت افزایش یابد، رتبه بندی شما در نهایت پایین خواهد آمد.
اگر برچسب های H1 شما بیش از حد بزرگ هستند
فایل style.css را در سرور خود بیابید. شما می توانید این فایل را درست مثل یک فایل HTML ویرایش کنید. h2 را جستجو کنید و سعی نمایید اندازه فونت را کاهش دهید. دقت کنید که یک عنوان بهتر است 70 کاراکتر بیشتر نداشته باشد.
خلاق عمل کنید
تگ های H1 شما نباید در قطعات خیلی کوتاه باشد. شما می توانید آنها را به شکل یک سوال بیان کنید یا آنها را در جملات کامل بنویسید.
آیا می توانم بیش از یک برچسب H1 را روی یک صفحه قرار دهم؟
شما می توانید، اما هیچ تاثیر مثبتی در سئو شما ندارد. برچسب H1 طراحی شده است که بزرگترین و باشکوه ترین تگ در صفحه شما باشد – همانند یک تیتر روزنامه. داشتن H1 های متعدد می تواند منجر به سردرگمی شود، و به رتبه بندی شما کمک نمی کند، بنابراین سعی کنید تنها یک تگ H1 داشته باشید.
اگر میخواهید هدرهای اضافی یا فرعی اضافه کنید، بهتر است از برچسبهای H2، H3، H4 و غیره استفاده کنید. این تگ ها کوچکتر هستند و معمولا برای معرفی انواع مختلف محتوا در قسمت صفحه استفاده می شوند.
آیا تگ های H2، H3، و H4 برای سئو مهم است؟
بله – با این حال، این برچسب ها به اندازه H1 اهمیت ندارند. استفاده از برچسب های عنوان برای سئو یک عمل عمومی پذیرفته شده است، اما این برچسب ها بهتر است برای پاسخ به سوالات، معرفی بخش های جدید مطالب و پیمایش صفحه استفاده شود.
بسیاری از نکاتی که در بالا برای تگ های H1 بالا ارائه شده است، در مورد تگ های دیگری که در سایت وجود دارد به کار می روند. تا زمانی که شما آنها را با کلمات کلیدی زیادی پر نکنید، آنها را منحصر به فرد نگه دارید و هدرهای توصیفی، آموزنده بنویسید، کاربران از آنها راضی خواهند بود، که به نوبه خود می تواند عملکرد سایت شما را در سئو کمک کند. در جستجوگرها، برچسب های H1 سودمندتر هستند، در صورتی که آنها همچنین کمک می کنند صفحات وب را کاربر پسند سازند.
هدر از دید الگوریتم Hummingbird
به روز رسانی الگوریتم مرغ مگسخوار گوگل، که هدف آن ارائه یک تجربه کاربری مثبت است، فرصت خوبی برای بهینه سازی تگ H1 می دهد. یکی از ویژگی های کلیدی الگوریتم Hummingbird، گوگل به سابقه عبارات جستجو توجه می کند. با درک هدف جستجو در پشت هر کلمه کلیدی H1 می تواند به طور مستقیم با آن قصد مطابقت یافته و نیاز کاربر را پاسخ دهد. اگر گوگل با تفسیر خود از قصد کاربر به طور موثری با تگ H1 ارتباط برقرار کند، قطعا منجر به ارتقا رتبه بندی می شود.
برای قرار دادن یک قطعه محتوا به عنوان پاسخ به پرس و جو کاربر، تمرین خوبی است که تگ H1 را به عنوان یک سوال قالب بندی کنید و آن سوال را در قسمتی از صفحه پاسخ دهید. از زمان انتشار Hummingbird، این گونه عنوان سازی به شکل یک سوال به شدت افزایش یافته است.